Κυριακή 6 Νοεμβρίου 2016

ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΗΜΕΝΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΟΥ ΣΥΝΘΕΤΗ ΚΙ ΕΡΜΗΝΕΥΤΗ ΑΝΔΡΕΑ Α. ΑΡΤΕΜΗ

                                      ΑΝΔΡΕΑΣ Α.ΑΡΤΕΜΗΣ : “ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΙ ΜΟΝΟΛΟΓΟΙ” 

Οι “Νυχτερινοί Μονόλογοι” είναι η 1η δισκογραφική συνθετική εργασία του συνθέτη Ανδρέα Αρτέμη. 
Κυκλοφόρησε το 2000 σε περιορισμένο αριθμό δίσκων( cd's), όμως αργότερα εξέδωσε 
3.000 αντίτυπα.Ποιήματα της “Μεσοπολεμικής εποχής 1930” όπως Ν.Λαπαθιώτη,Μ. Πολυδούρη,Μυρτιώτισσας, κ.α,... όλοι ποιητές που εντυπωσίασαν τον συνθέτη στα σχολικά του χρόνια στη Κύπρο και στα πρώτα φοιτητικά του στην Αθήνα (1980-199...!) 
Τις φωτογραφίες τράβηξε ο ζωγράφος Μιχάλης Χαραλαμπίδης 
ενώ τα γραφικά έκανε η Άννη Γιαννίκου. Οι Ηχογράφήσεις έγιναν στο Riccos studio στη Πάφο και κοπή από τη Sound Master στη Λευκωσία.Ερμηνευτές των τραγουδιών,εκτός από τον ίδιο τον Α.Αρτέμη, η Αθηνά Χαραλαμπίδου (που για τη φωνή της έγραψε όσα τραγουδά εδώ...) και ο Γιώργος Ελευθερίου
.

                                          -------------------------------------------------------------------




ΑΝΔΡΕΑΣ Α.ΑΡΤΕΜΗΣ “ΠΑΝΤΟΜΙΜΑ” σε ποίηση ΚΑΤΕΡΙΝΑΣ ΘΕΟΦΙΛΗ

Η “Παντομίμα” είναι η δεύτερη στη σειρά δισκογραφημένη εργασία του Συνθέτη Ανδρέα Α.Αρτέμη εν έτη 2000. Πρόκειται για μελοποίηση κειμένων της συγγραφέως και 
εκδότριας περιοδικών Τέχνης και Λόγου “Αλεξίσφαιρο” στην Αθήνα. Ο συνθέτης έχει παρουσιάσει αρκετές φορές σε λογοτεχνικούς κύκλους αλλά και ρεσιτάλ δικής του ερμηνείας (με διοργανωτή το “Αλεξίσφαιρο”) ποιήματα της Θεοφίλη, σε ιδιωτικούς αλλά και δημόσιους χώρους των Αθηνών μέχρι και το 1990.Ο δίσκος αυτός κυκλοφόρησε αρχικά στην Ελλάδα "ένθετο", με έξοδα αρχικά, του περιοδικού τέχνης και λόγου "Αλεξίσφαιρο" και αργότερα σε παραγωγή του Συνθέτη.
Οι ηχογραφήσεις έγιναν στο Riccos studio στην Πάφο από τον Πάμπο Χριστοδούλου και η κοπή (πλέον) από τη Sound Master στη Λευκωσία.

----------------------------------------------------------------------------------------------


ΑΝΔΡΕΑ Α. ΑΡΤΕΜΗ :“FONTANA AMOROSA”

Ο Κύπριος Μουσικοσυνθέτης Ανδρέας Α. Αρτέμης εν έτει 2001 εκδίδει την 3η στη σειρά δισκογραφική του εργασία με το τίτλο «Φοντάνα Αμορόζα» (πηγή του έρωτα….τοποθεσία που βρίσκεται στη επαρχία της Πάφου κι αποτελεί σημείο 
αναφοράς σε κείμενα και ποιήματα αρχαίων ιστορικών που ύμνησαν τη Θεά Αφροδίτη και τη Κύπρο, που είχε για σπίτι της. Εδώ λατρεύτηκε η Θεά σε Ιερά και ναούς που είχε προς τιμή της, μια και στην Πάφο την ιδιαίτερη πατρίδα του Συνθέτη Α.Αρτέμη βρίσκονται σημαντικές αρχαιότητες που αναδεικνύουν την ελληνικότητα της Κύπρου).
Πρόκειται για ένα δίσκο γεμάτο ερωτικές επικλήσεις ξεκινώντας από τη Σαπφώ στην αιολική διάλεκτο με προεκτάσεις στους μεσοπολεμικούς ποιητές του 1930 (Πολυδούρη Μυρτιώτισσα ,Καρυωτάκη, Ρίτα Μπούμη- Παπά, Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, Παπαδιαμάντη κ.α, μέχρι και ποίηση του Μπωντλαίρ. Μια συνάντηση πολύ σπουδαία πέντε ερμηνευτών από την Κύπρο που ο καθένας κουβαλάει τη δική του ιστορία στο πολιτισμό του νησιού. Εκτός από τον συνθέτη κι ερμηνευτή Ανδρέα Α. Αρτέμη συμμετέχουν: Αθηνά Χαραλαμπίδου, η ιεροψάλτης Λυγία Κωνσταντίδου, Μάριος Αρτέμης ενώ τις απαγγελίες κάνει η μεγάλη κυρία του Κυπριακού Θεάτρου Τζένη Γαϊτανοπούλου.Το εξώφυλλο είναι έργο του ζωγράφου Ανδρέα Χαραλαμπίδη,ενώ τα γραφικά έφτιαξε ο Βάσος Παντέλας.Οι ηχογραφήσεις πραγματοποιήθηκαν στο studio Sound master στη Λευκωσία.
"H Φοντάνα Αμορόζα ενοικεί στο απρόβλεπτο μιας ερωτικής παράκρουσης..σινιάλο διαμαρτυρίας σε μια μεταλλαγμένη εποχή....έτσι όπως θα το επιθυμούσαν όλοι οι κολασμένοι.Ν' ανάψει μια σπίθα φωτός στα βάθη της Αβύσσου..."
----------------------------------------------------------------------



Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΑΝΔΡΕΑ Α.ΑΡΤΕΜΗ
“ΑΟΡΑΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ”

Πρόκειται για δέκα σκόρπιες μπαλάντες που έγραψε ο Ανδρέας Αρτέμης σε στίχους σύγχρονων Ελλαδιτών στιχουργών στη δεκαετία του 1980, που ζούσε στην Αθήνα. Ο Γιώργος Ελευθερίου ερμηνεύει όλα τα κομμάτια. Τα γραφικά έκανε η Άννη Γιαννίκου.
Το cd είναι το 4ο στη σειρά από τις μουσικές εκδόσεις του Α.Αρτέμη. Εδώ ακούγονται μελοποιημένοι στίχοι:Μαρίας Αγγελάκη, Βίκης Ιατρίδου, Ανδρέα Βάλσαμου, Έλλης Πιερράτου,Πόπης Πασπαλιάρη και Ντίας Καστρίνιου.Οι ηχογραφήσεις εν μέρει πραγματοποιήθηκαν στο Studio Sound Master,όπως και η κοπή των δίσκων.
-------------------------------------------------------------------------------




ΑΝΔΡΕΑ Α.ΑΡΤΕΜΗ :
Ο ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΡΗΓΑΙΝΑΣ ΠΟΥ ΝΑΙ ΣΤΟ ΚΑΣΤΡΟ
σε Ποίηση ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΓΑΛΑΤΟΠΟΥΛΟΥ (1902-1953)

Ο μουσικοσυνθέτης Ανδρέας Α. Αρτέμης με αφορμή τα 100 χρόνια και 50 από το θάνατο του Χριστόδουλου Γαλατόπουλου εξέδωσε το 2003 αυτό το ψηφιακό δίσκο. Σ’αυτόν ερμηνεύει καθ’ ολοκληρίαν ο ίδιος ο Συνθέτης ενώ τις εξαίρετες απαγγελίες αποδίδει ο ηθοποιός του Κυπριακού Θεάτρου Φώτος Φωτιάδης.
Ο Χριστόδουλος Γαλατόπουλος, αιρετός δήμαρχος Πάφου από το 1943, Δικηγόρος πολιτικός στον τοπικό μικρόκοσμο από την εποχή των επαναληπτικών βουλευτικών εκλογών του 1931. Μεγάλη προσωπικοτήτα της «Πάφου» κορυφώθηκε στη δεκαετία του 1940 με 1950. Φυλακίστηκε από τον άγγλο δυνάστη στα χρόνια της Αγγλοκρατίας στη Κύπρο και φυλακίστηκε. Το λογοτεχνικό του έργο τεράστιο σαν τη προσωπικότητα του. Ιστορική μορφή στα πολιτικά δρώμενα της Κύπρου στην εξέγερση του 1931, γνωστά ως «Οκτωβριανά».
Τον Οκτώβριο του 1931 οι Κύπριοι ξεσηκώθηκαν ενάντια στη βίαιη, στυγνή και απάνθρωπη μεταχείριση των Βρετανών ζητώντας την λύτρωση από την καταπιεστική Αγγλική κατοχή και την Ένωση με τον Εθνικό κορμό. Η ιστορική εκείνη στιγμή ήταν η κορύφωση μιας σειράς γεγονότων και αντιδράσεων του Κυπριακού λαού. Αφορμή για τον ξεσηκωμό ήταν δυο γεγονότα τα οποία πυροδότησαν την εξέγερση:
-Το διάταγμα των Άγγλων που τροποποιούσε το τελωνειακό δασμολόγιο
-Η αποφυγή να διατεθούν τα περισσεύματα του Κυπριακού προϋπολογισμού για να εξοφληθούν τα τοκοχρεωλύσια δάνεια Βρετανών ομολογιούχων που είχαν χορηγηθεί με την εγγύηση της Βρετανικής κυβέρνησης το 1855.
Συλλαλητήριο στην Αθήνα υπέρ της Ενώσης.
Τα γεγονότα
Οι αντιδράσεις του λαού για τα μέτρα της αποικιοκρατικής κυβέρνησης από τη μια, για το εθνικό θέμα από την άλλη, εκδηλώθηκαν με γρήγορο και εντυπωσιακό τρόπο. Ο μητροπολίτης Κιτίου Νικόδημος Μυλωνάς παραιτείται από το νομοθετικό συμβούλιο μαζί με άλλους Ελληνοκύπριους Βουλευτές στις 17 Οκτωβρίου 1931. Την ίδια μέρα με διάγγελμά του, κήρυσσε την Ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα και παρακινούσε τους συμπατριώτες του σε ανυπακοή προς τους δυνάστες της πατρίδας μας. Στις 18 Οκτωβρίου 1931 με εμπνευσμένη προκήρυξη της, η Εθνική Ριζοσπαστική Ένωση Κύπρου (ΕΡΕΚ), οργάνωση που ιδρύθηκε από την εκκλησιαστική και την πολιτική ηγεσία με σκοπό το συντονισμό του αγώνα για την Ένωση, γνωστοποιεί στο λαό τις προγραμματικές της αρχές. Τόσο το διάγγελμα του μητροπολίτη Κιτίου, όσο και η προκήρυξη της ΕΡΕΚ προκάλεσαν ενθουσιασμό στο λαό.
Το κίνημα του Οκτώβρη του 1931 δεν ήταν μεμονωμένο επεισόδιο και μια στιγμιαία αντίδραση του κυπριακού λαού. Ήταν η κορύφωση μιας σειράς γεγονότων και αντιδράσεων του λαού στα δυναστικά, καταπιεστικά και απάνθρωπα μέτρα που πήρε η βρετανική αποικιοκρατική κυβέρνηση για να καθυποτάξει την Ελληνική ψυχή των Κυπρίων και να ευνουχίσει κάθε ανθρώπινη αξιοπρέπεια και ελεύθερη έκφραση. Το αξιοσημείωτο είναι πως οι κύπριοι δεν δίστασαν να προτάξουν την αντίστασή τους μπροστά στην παντοδυναμία μιας αυτοκρατορίας. Ξεπέρασαν τις μικρότητες και μικροπολιτικές και ενωμένοι διεκδίκησαν το δίκαιό τους, άοπλοι μεν, αλλά με ψυχική δύναμη και θάρρος, που είναι τα κύρια όπλα του Ελληνισμού ανέκαθεν! Αυτή η αναμέτρηση ήταν αποτέλεσμα της κοινωνικής και πολιτικής δυναμικής που πρόβαλαν εμπνευσμένοι ηγέτες και οδήγησαν το λαό σε μια γιορτή Ελευθερίας, σε μια αφύπνιση της συνείδησης, σε μια ανατροπή της συμβατικότητας και της εκμετάλλευσης.
(Τα γραφικά έκανε η Λίζα Τσαδιώτου.Mastering:Sound Master Λευκωσία)

--------------------------------------------



ΔΕΚΑ ΜΙΚΡΕΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΠΑΡΕΝΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΑ “ΑΝΤΙΟ”

Με την ανατολή του νέου αιώνα τη πρώτη μέρα της Άνοιξης ο Μουσικοσυνθέτης Ανδρέας Αρτέμης εμπνέεται με αφορμή το θάνατο του επιστήθιου παιδικού του φίλου Νικόλα Γ.Ηλιάδη το έργο αυτό.Είναι δέκα μουσικά κομμάτια που αρχικά κυκλοφόρησαν σαν ένθετο (παραγωγή του ίδιου του συνθέτη) στο βιβλίο του πρωτοεμφανιζόμενου τότε ποιητή Χ.Παπαονησιφόρου.Τίτλος βιβλίου: “Αντίο”
Αργότερα κυκλοφορεί το cd “ανεξάρτητο” από το βιβλίο. Πολλά από τα κομμάτια αυτά έχουν επενδύσει αρκετά ντοκυμαντέρ της Κυπριακής τηλεόρασης, όπως και χρησιμοποιήθηκαν σε Ραδιοφωνικές εκπομπές.




ΑΝΔΡΕΑ Α.ΑΡΤΕΜΗ 
"ΜΥΘΙΚΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 
ΑΠΟ ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΘΑΛΑΣΣΙΝΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ

Πρόκειται για την έβδομη στη σειρά (2004) δισκογραφημένη εργασία του Μουσικοσυνθέτη Λογοτέχνη Ανδρέα Α .Αρτέμη σε ποίηση του Λογοτέχνη εκπαιδευτικού Ανδρέα Γ. Θωμά .Ο τίτλος του ψηφιακού δίσκου είναι παρμένος από τις δύο ήδη εκδομένες ποιητικές συλλογές του Ανδρέα Γ. Θωμά.
Ο Ανδρέας Γ. Θωμά είναι ο ραψωδός, ο ποιητής της Κυπριακής Θάλασσας. 
Το βλέμμα του κατευθείαν μέσα στο γαλάζιο του παρελθόντος και του μέλλοντος καταφέρνει άλλοτε σαν πλοηγός, άλλοτε σαν αφρός ,άλλοτε με το βλέμμα και το πέταγμα του γλάρου να μας συμπαρασύρει σε μια ποιητική πανδαισία χρωμάτων, και κινήσεων ή ακινιτοποιώντας μας σε ένα ηχοχρωματικό καρέ ή ενορχηστρώνοντας λεκτικούς ζωγραφικούς πίνακες και ξυπνώντας μας ταυτόχρονα παλιές μνήμες ,από εποχές ακμής και προόδου ,άλλοτε στην ιδιαίτερη του πατρίδα την Αμμόχωστο, κάποτε στην Κερύνεια, την Πάφο και την Λάρνακα ή την από καιρό θαμμένη άγνωστη, ανεξερεύνητη Πολιτεία των προγόνων μας…..ας πούμε στη Καππαδοκία της Μικρασίας…..
Ταξιδευτής της θάλασσας ο ποιητής, κι ο ίδιος απορεί για όσα θυμάται ,λες και προφταίνει να κρατήσει για μας, τα τελευταία απομεινάρια μιας μνήμης που φθίνει. Η γραφή του μεστή βαθιά ελληνοκεντρική. Περιδιάβαση ανάμεσα στο σήμερα και το αύριο, μόνο για να κρατήσει στην άκρη του ορίζοντα .. σαν ακροβάτης το χτες μέσα στο σήμερα…
Ερμηνεύουν ο Συνθέτης Ανδρέας Α.Αρτέμης και οι Κώστας Παναγιώτου και Φωτιάνα Αντωνιάδου.Τα γραφικά έφτιαξε ο Παντελής Βαλταδώρος.Η ηχογράφηση έγινε στο studio Sound Master.

Ο Ανδρέας Γ. Θωμά γεννήθηκε στην Αμμόχωστο το 1942 και πέθανε στη Λευκωσία το 2002.Ήταν πτυχιούχος Ελληνικής Φιλολογίας (Πανεπιστήμιο Αθηνών) με ειδίκευση στα Παιδαγωγικά (Πανεπιστήμιο του Λονδίνου) και την Εκπαιδευτική Τεκμηρίωση και πληροφόρηση (Γερμανία). Εργάστηκε στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης, δίδαξε στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και υπηρέτησε ως διευθυντής της Βιβλιοθήκης του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου και της Δημόσιας Βιβλιοθήκης. Όταν πέθανε ήταν διευθυντής σχολείου μέσης εκπαίδευσης. Εξέδωσε τρεις ποιητικές συλλογές: 
1.¨Μικρή Θαλασσινή Πολιτεία ¨(1972)..¨Μικρή Θαλασσινή Πολιτεία Β΄ (1976)
3.¨Μυθικό Καλοκαίρι ¨(1987)

---------------------------------------------------------------------------------------



ΑΝΔΡΕΑΣ Α. ΑΡΤΕΜΗΣ: “ΜΕΛΙΣΜΑΤΑ ΗΧΩΝ ΑΠΟ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΓΓΕΛΩΝ”
Πρόκειται για την πρώτη live ηχογράφηση (και 8ο cd στη σειρά)από τον Μουσικοσυνθέτη Ανδρέα Α.Αρτέμη, με ερωτικές μπαλάντες-δικές του συνθέσεις. 
Η παράσταση πραγματοποιήθηκε στο Μαρκίδειο Θέατρο της Πάφου.
“Η δύναμη της μουσικής και της ποίησης, ένα ατέλειωτο ταξίδι με τις φωνές των ποιητών να κυματίζουν με μουσικές αποχρώσεις...και το όνειρο να γλιστρά στη γνωστή κατεύθυνση,στα κλωθογυρίσματα της μηχανής εδώ στην Πάφο..που συντελούνται των αρχαίων φωνών τα μυστήρια.... και μας παρατάσσουν στο ταξίδι του άγνωστου ανέμου..”
Εκτός από τον Ανδρέα Αρτέμη τραγουδούν: Κώστας Παναγιώτου, Φωτιάνα Αντωνιάδου, Ντίνα Μυλωνά, Άννα Μαρία Κουρσουμπά, Στέφανος Μανώλης και η Λουκία Αγαπίου.
Τις θεατρικοποιημένες εισαγωγές-αφηγήσεις κάνει η ηθοποιός Πόπη Αβραάμ που βασίζεται σε ποίημα του Συνθέτη. Λαμβάνουν επίσης μέρος οι μουσικοί:Χρυσόστομος Οικονόμου-πιάνο,Γιώργος Ριαλάς-ηλεκτρονικά εφφέ και κύμβαλα,Έλενα Ιορδάνου- κιθάρα και στο Βιολί ο Γιάννος Κυριάκου. Στα πλήκτρα ο Συνθέτης.Τα γραφικά έφτιαξε ο Παντελής Βαλταδώρος.Η επεξεργασία του ήχου και η ηχογράφηση έγινε από τον Παντελή Χατζηφραγκίσκου Sound Master 

-------------------------------------------------------------------------------------



Η ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΣΠΥΡΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΑΝΔΡΕΑ Α.ΑΡΤΕΜΗ
“ΤΡΙΛΙΕΣ ΣΤΟ ΦΩΣ"
Η Καλλιόπη Σπύρου είναι μια από τις πιο σημαντικές φωνές της Κυπριακής και έντεχνης μουσικής. Η ξεχωριστή φωνητική της γκάμα σφράγισε το Κυπριακό τραγούδι για τέσσερις και πλέον δεκαετίες, με επιτυχίες που έμειναν ανεξίτηλες στο χρόνο και που σήμερα αποτελούν μέρος της μουσικής παράδοσης και της πολιτιστικής κληρονομιάς της Κύπρου. Ο συνθέτης Ανδρέας Αρτέμης έγραψε για τη φωνή της Καλλιόπης Σπύρου δέκα κομμάτια σε ποίηση μεσοπολεμικών ποιητών (1930) και σε στίχους του Γιώργου Σοφοκλέους, ενώ ακούγονται και δύο διασκευασμένα απο τον Α.Αρτέμη παραδοσιακά κομμάτια, με τη χαρακτηριστική φωνή της Καλλιόπης Σπύρου.Οι ηχογραφήσεις έγιναν στη Λευκωσία στο studio της εταιρείας Sound Master, ενώ η εταιρεία ST pro ανέλαβε την εκτύπωση.

-----------------------------------------------------------------------------------------



ΑΝΔΡΕΑΣ Α.ΑΡΤΕΜΗΣ "ΣΗΜΑΔΙΑ ΣΤΗΝ ΑΜΜΟ"
14 ΛΑΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΜΙΧΑΛΗ ΜΑΥΡΟ

Πρώτη φορά παρουσιάζει ο συνθέτης Ανδρέας Αρτέμης μια άλλη πτυχή της όλης μουσικής του δραστηριότητας και σταδιοδρομίας, παρουσιάζοντας ένα νέο καλλιτέχνη μαθητή του σε παλαιότερα χρόνια,τον Μιχάλη Μαύρο. "Έναν πολλά υποσχόμενο λαϊκό ερμηνευτή με αίσθημα και φωνή "Λαϊκή".Εδώ για πρώτη φορά ο συνθέτης προσθέτει το μπουζούκι.."συνταξιδιώτη με άσπρες σημαίες ανακωχής" όπως ο ίδιος λέει...
Δεκατέσσερα τραγούδια σε στίχους των:Γιώργου Σοφοκλέους,Μαρίας Αγγελάκη,Δέσποινας Μπόγρη, και Ανδρέα Βάλσαμου.Οι ηχογραφήσεις εν μέρει πραγματοποιήθηκαν στο Studio Sound Master,όπως και η κοπή των δίσκων.

---------------------------------------------------------------------------------



ΑΝΔΡΕΑ Α.ΑΡΤΕΜΗ:"ΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΧΑΛΚΙΝΑ" 
ΚΑΙ οι ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ…ΤΩΝ

Οι δυνάμεις που μας θωρακίζουν, που σηματοδοτούν την πορεία μας και μας βοηθούν να κρατηθούμε στις ρίζες μας δεν είναι τίποτε άλλο, παρά η γνώση και ο πολιτισμός.
Η γνώση και ο πολιτισμός μας βοηθούν να συνεχίσουμε την ιστορική μας πορεία και να καθορίσουμε με αισιοδοξία και αποφασιστικότητα το μέλλον, ένα μέλλον αντάξιο της μακραίωνης ιστορίας και του πολιτισμού μας.
Καρπός για μένα προσωπικά, δεν είναι τίποτε άλλο παρά να συνεχίσουμε την πνευματική και καλλιτεχνική τους προσφορά.Η εισβολή του ΄74 εντείνει τη λογοτεχνική τους δημιουργία και γενικότερα την πνευματική δράση και ενισχύει την αγάπη προς την πατρώα γη και την αντίσταση απέναντι στις ιστορικές αντιξοότητες.(Ένας τέτοιος ποιητής είναι κι Ανδρέας Θωμάς που μας ύμνησε τη θάλασσα απ’ ακρη σ’ άκρη…
Η προδοσία, η ανατροπή των αξιών και του δικαίου, η φρίκη του πολέμου, γίνονται βίωμά τους.
Ο πόνος της προσφυγιάς σπαράζει την καρδιά, θολώνει το μυαλό, γονατίζει την ψυχή, για μια στιγμή μονάχα, γιατί γρήγορα φαίνεται μέσα στα έργα των δημιουργών μας, να έρχεται η ελπίδα ,που ατσαλώνει τη θέληση, γιγαντώνει την ψυχή και δίνει φως και αισιοδοξία ,για λύτρωση και επιστροφή στην κατεχόμενη γη μας …….
ΑΚΡΙΤΙΚΟ ΕΠΟΣ και ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ
Η γλώσσα στο Ακριτικό Έπος και τα Δημοτικά Τραγούδια συνεχίζει την υπηρεσία της, απλουστεύεται, αλλά γίνεται πλουσιότερη και θυμίζει στους λαούς τον παλιό τους πολιτισμό, τις παλιές τους ιδέες, τα παλιά τους ήθη κι έθιμα.
Στα Ευαγγέλια και σε πολλά από τα λεγόμενα και αδόμενα στις θρησκευτικές τελετές, βλέπουμε καθαρά την εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας, που γίνεται όργανο λαϊκό. Παράδειγμα εδώ στην όλη διαδικασία ο άγιος Νεόφυτος διέσωσε στίχους αλλά και τον τρόπο ομιλίας και γραφής στα 1134 με 1219 μ.χ και εδώ μελοποιήθηκαν με στόχο την ανάδειξη αυτής της εποχής από γλωσσικής και εννοιολογικής στα χρόνια αυτά που έδρασε και έζησε ο Άγιος.
Εκεί όμως που η εξέλιξη αυτή παίρνει άνθηση θαυμαστή και σαν να συνεχίζει την μέθοδο των κλασικών χρόνων είναι τα μνημεία του λόγου, που μας άφησε η σκοτεινή αυτή πορεία του ελληνικού πολιτισμού μέσα στα ίδια τα χώματά του κατά τον Μεσαίωνα, τα παραμύθια του, οι παροιμίες του, τα ρητά του, τα τραγούδια του. Γι αυτό και η Λατινική προσφώνηση «Regina non Finta ma Vera» που θα πεί (Βασίλισσα υπαρκτή κι όχι φτιακτή) και αναφέρομαι για την εποχή του βασιλιά του Πέτρου το Β΄ με όλα τις προεκτάσεις συνήθειες, ήθη και τρόπους και τροπές αλλά και τις τραγικές διαστάσεις των ηρώων,μέσα από τις λαικές διηγήσεις των παλαιών Κύπρίων.Αυτά είναι τα μόνα αχνάρια που'χει αφήσει η σκοτεινή λαϊκιά του ιστορία από τον καιρό που έσβησε και χάθηκε.Στόχος τυο ίδιου του συνθέτη να διατηρηθούν όλα όσα καταγράφει μέσα στα «Λόγια της Κύπρου».Τα δημοτικά γνωστά τα περισσότερα τραγούδια του ελληνικού λαού που εμβόλιμα ακούγονται, παρουσιάζουν τούτο το σπουδαίο, πως κρατάνε από τα παλαιά εκείνα την απλότητα και τελειότητα της έκφρασης και το ρεαλιστικό αντίκρισμα της ζωής. Από γλωσσικήν άποψη είναι θαυμαστά για τον εκφραστικό τους πλούτο και την παραστατική τους ικανότητα. Τ' αρχαιότερα θεωρούνται ως γνωστό, τα λεγόμενα Ακριτικά τραγούδια και οι Παραλογές.
Οι Παραλογές είναι αφηγηματικά τραγούδια για κάτι που έγινε, ένα περιστατικό ή μια πράξη σπουδαία με τραγικό ή κι ευτυχισμένο τέλος.
Ο όρος παραλογή φαίνεται μάλλον να'γινε από το "λόγος" με το νόημα έπος, κάτι ανάλογο με το παραμύθι παροιμία, παρατράγουδο, δηλαδή μικρότερος λόγος, που ακολουθεί κάποιαν άλλη μεγαλύτερη προσφορά ή τελετή. Τα τραγούδια αυτά δεν τ' απάγγελναν, παρά καταχρηστικά. Τα τραγουδούσαν και τα χόρευαν, όπως τα τραγουδούν και τα χορεύουν ακόμα σε μέρη όπου ο λαός πνευματικά τρέφεται ακόμη από την παράδοση.
Σήμερα νιώθουμε περισσότερο την ανάγκη από μια μελέτη των τραγουδιών του Ελληνικού λαού από ρεαλιστικήν ιστορικήν άποψη και η μελέτη αυτή όσο ξέρουμε δεν έχει γίνει ακόμη. Πρέπει να παραδεχτούμε πως τα τραγούδια αυτά εκφράζουν τα ιδανικά εποχής και κοινωνικού βίου παλαιότατου, βασισμένου στους νόμους των αρμάτων, της προσωπικής ρώμης και δύναμης και της χειροδικίας.
Εξαίρονται οι προσωπικές ικανότητες και τ' ατομικά πάθη κι η αντρεία και η λεβεντιά σ' ό,τι αφορά τους άντρες κι η ομορφία σ' ό,τι αφορά τις γυναίκες και προοδευτικά η αρετή και η τιμή στους νεώτερους φεουδαρχικούς κι ως τους πιο φιλελεύθερους και σημερινούς καιρούς.
Στο σταυροδρόμι τριών Ηπείρωνλοιπόν, στο σημείο συνάντησης των μεγάλων πολιτισμών βρίσκεται η Κύπρος μας, το νησί της Αφροδίτης. Παρά το γεγονός ότι στη μακραίωνη ιστορία της αντιμετώπισε πολυάριθμους κατακτητές, η Κύπρος ανέπτυξε και για χιλιάδες χρόνια διατήρησε το δικό της πολιτισμό, αφομοιώνοντας τις κάθε είδους επιδράσεις που δέχτηκε. Και παρέμεινε κέντρο Eλληνικού πολιτισμού με μερικά ιδιάζοντα χαρακτηριστικά.
Με την ονομασία Κύπρος γνώριζαν το νησί οι αρχαίοι Έλληνες από τα Ομηρικά χρόνια. Ο ίδιος ο επικός ποιητής αναφέρει στην Ιλιάδα και την Οδύσσεια το νησί Κύπρον και τη θεά του νησιού, Αφροδίτη, την ονομάζει πάρα πολλές φορές Κύπριδα (Κυπριώτισσα): «Μούσα μοι έννεπε έργα πολυχρύσου Αφροδίτης Κύπριδος» (Μούσα ψάλε μου τα έργα της χρυσοστόλιστης Αφροδίτης της Κύπριας). Έτσι, με τον ελληνικό αποικισμό, επιβλήθηκε και η ονομασία με την οποία το νησί ήταν γνωστό στους Αχαιούς και Μυκηναίους. Μολονότι τα επίθετα που αποδόθηκαν στη θεά του Έρωτα, η θεά ταυτίστηκε περισσότερο με την Πάφο και τον Έρωτα· όπως είναι γνωστό, ιερά της Αφροδίτης υπήρχαν σε όλη την Κύπρο, με κέντρο λατρείας την Παλαίπαφο, κατά τον Ησύχιο τον «ομφαλό της γης»
Η Λέσβια ποιήτρια Σαπφώ αναφέρει στα ποιήματα της την Παφία Αφροδίτη συχνά.
Στα μουσικά σχήματα του Κύπριου Μουσικοσυνθέτη Α.Αρτέμη υπάρχουν πολλά στοιχεία αρχαίας λατρείας, δομημένα όμως με εξελικτική μορφή στο σήμερα.
Εξ ου και η γραφή του ίδιου συνθέτη σαν έναρξη και επίλογος που μέσα στα δύο αυτά «Εγκώμια» ξετυλίγεται η ιστιρική και μαρτυρική Κύπρος από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα με ένα μουσικοποιητικό τρόπο αξιοπρόσεκτο!
Το Μουσικό αυτό ταξίδι καταλήγει στο θαλασσινό εξώστη των μουσικοποιητικών «αρωμάτων»μιας εποχής που χάθηκε γι αυτό κι ο συνθέτης, εδώ συναντιέται με γαλάζιες φωνές ,δημιουργώντας στον ακροατή (με το πάντρεμα μιας «κλασικής» και παράλληλα μιας νέας αντίληψης), ερεθίσματα υψηλής αισθητικής έκφρασης.
Η εργασία αυτή είναι μια ακόμη παραγωγή του ίδιου του Ανδρέα Αρτέμη η ενδέκατη στη σειρά.
Στο Πρώτο μέρος του (CD:1ο) καταγράφονται ηχογραφήσεις από ζωντανές εμφανίσεις που έδωσε ο Συνθέτης το 2006, πλαισιωμένος από αξιόλογους μουσικούς, ερμηνευτές από την Κύπρο και την Κρήτη (Κηποθέατρο «Μάνος Χατζιδάκις» Ηράκλειο Κρήτης ). Όλα όσα καταγράφονται και στους δύο ψηφιακούς δίσκους μιλούν για την ιστορία του πολύπαθης Κύπρου και σαν προέκταση ολόκληρου του ελληνισμού.Εδώ στο 1ο μέρος έπαιξαν οι μουσικοί:Παπαγιώργης Τζάβλας-κανονάκι, Αναστασία Αρτέμη-μαντολίνο, Χρυσόστομος Κκέλης-μαντολίνο,Πάνος Δανιήλ-μαντολίνο,Τώνια Φλέρυ Αρτέμη-κρουστά και Ανδρεάς Αρτέμης-πλήκτρα.Τραγουδούν εκτός του Συνθέτη,Αθηνά Χαραλαμπίδου, Κώστας Παναγιώτου και Θεοφανώ Χαραλαμπίδου
Στο δεύτερο μέρος (CD:2ο), ακούγονται ερμηνείες γνωστών παραδοσιακών τραγουδιών από την Κύπρο αλλά από τον ευρύτερο Ελλαδικό χώρο, έτσι όπως μοναδικά τα ερμηνεύει ο ίδιος ο Ανδρέας Αρτέμης, μέσα από μια άλλη οπτική, ακουστική και ερμηνευτική μουσική προσέγγιση. Εδώ να αναφέρουμε και τη συμμετοχή κι ανεπανάληπτες ερμηνείες της Καλλιόπης Σπύρου, σε δύο γνωστά Κυπριακά παραδοσιακά τραγούδια.
Η ιστορία της Κύπρου είναι από τις αρχαιότερες στον κόσμο και τα πρώτα σημάδια πολιτισμού της Κύπρου εμφανίστηκαν πριν από 10.000 χρόνια. Η ανακάλυψη του χαλκού στο νησί κατά την Χαλκολιθική εποχή έφερε πλούτο και άνθιση εμπορίου. Μαζί έφερε και πολλούς κατακτητές .

Οι live ηχογραφήσεις έγιναν από τον Μιχάλη Κανακάκη στο Ηράκλειο Κρήτης και το mastering και η κοπή cd's, απο την εταιρεία ST pro.
----------------------------------------------------------------------------------------



“Η ΚΕΡΥΝΕΙΑ ΞΕΡΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ”
σε γραφή Ρήνας Κατσελλή

Πρόκειται για τη 12η στη σειρά δισκογραφική εργασία του Συνθέτη Ανδρέα Αρτέμη σε κείμενα της γνωστής Συγγραφέως Κερυνειώτισσας Ρήνας Κατσελλή.
Εδώ ο Συνθέτης συναντιέται με τη φωνή της συγγραφέως και μεταφέροντας μας τη διάθεση υπενθύμισης για όλα τα πολιτικά εγκλήματα του παρελθόντος,εις βάρος της Κύπρου. Με αυτό τον τρόπο και η απαραίτητη προυπόθεση για τον Κυπριακό Λαό να θέλει να συνεχίσει την πορεία του μέσα στο χρόνο και την ιστορία. Είναι μια κατάθεση ψυχής στη σκλαβωμένη Κερύνεια μας!

Εκτός από τον Συνθέτη Ανδρέα Αρτέμη και την συγγγραφέα Ρήνα Κατσελλή στις αφηγήσεις
ερμηνεύουν:Κώστας Παναγιώτου, Φωτιάνα Αντωνιάδου, Αθηνά Χαραλαμπίδου, Στέφανος Μανώλης, Θεοφανώ Χαραλαμπίδου και Στάλω Παπαδοπούλου.Επίσης λαμβάνουν μέρος οι μουσικοί:Χρυσόστομος Οικονόμου-πιάνο,Βίκη Χριστοδούλου πλήκτρα, Αναστασία Αρτέμη-μαντολίνο,Gallia Vladimirova-βιολί.Τα γραφικά του δίσκου έγιναν από τη Σταυρινή Κατσελλή. Το εξώφυλλο ανήκει στον Κύπριο χαράκτη Τηλέμαχο Κάνθο.Οι ηχογραφήσες πραγματοποιήθηκαν από τον Συνθέτη ενώ η επεξεργασία έγινε από στο studio της εταιρείας ST pro.στην Πάφο.

----------------------------------------------------------------------



ΚΥΠΡΟΣ ΔΩΡΟ ΘΕΟΥ ΗΡΩΩΝ ΓΗ και Η ΣΑΛΑΜΙΝΑ ΓΡΑΦΕΙ ΙΣΤΟΡΙΑ
                                                                                                                        
Έτσι τιτλοφορείται η 13η στη σειρά  η (χωρισμένη στο CD σε δύο ενότητες), εν έτη 2012 δισκογραφική εργασία του  του Κύπριου μουσικοσυνθέτη Ανδρέα Α. Αρτέμη, σε ποίηση του Σαλαμίνιου συγγραφέα και ποιητή Ντίνου Κουμπάτη. Πρόκειται για έργο (στη πρώτη ενότητα)γραμμένο για την μαρτυρική Κύπρο, αλλά και τη συμβολή της Κύπρου στη Ναυμαχία της Σαλαμίνας το  480 π.Χ. 
(Tο έργο της β΄ενότηταςπαρουσιάστηκε στη Σαλαμίνα τον Σεπτέμβρη του 2011 στα Α΄Σαλαμίνια  στα πλαίσια εκδηλώσεων για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας).
Ερμηνευτής στην εργασία αυτή, είναι ο ίδιος ο Συνθέτης (καθώς επίσης και η παραγωγή του cd).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Η 14η εργασία (2012) του Ανδρέα Α.Αρτέμη με οργανικά κομμάτια

---------------------------------------------------------------------------------------------


Η 15η εργασία (2013) του Ανδρέα Α. Αρτέμη με επιλογές από ανέκδοτες ζωντανές ηχογραφήσεις συνθέσεων του.Η έκδοση του δίσκου πραγματοποιήθηκε με αφορμή τα Τριάντα χρόνια συνθετικής δραστηριότητας του.

--------------------------------------------------------------------------------------------


H 16η συνθετική εργασία με οργανικά αλλά και τραγουδιστικά κομμάτια “ΣΤΟ ΑΠΕΙΡΟ ΕΝΑΣΤΡΟ ΤΩΝ ΦΕΓΓΑΡΙΩΝ”εξ ολοκλήρου δημιούργημα ηχητικό αλλά και παραγωγή του συνθέτη Ανδρέα Αρτέμη.Πρόκειται για “πολυμορφικό”εκφραστικά μουσικόστρόβιλο ερωτικής ερμηνευτικής,μιας"άλλης διάστασης"του πάθους. Στις διαπλεκόμενες ηχοχρωματικές εντάσεις της εργασίας αυτής, ο προικισμένος ακροατής μπορεί να αισθανθεί την αρμονία της ποίησης και της μουσικής.
Είναι η πρώτη φορά που ολοκληρωμένα παρουσιάζει δική του ποίηση μελοποιημένη σε δίσκο, όπως κι οργανικά που συνοδεύουν την όλη παραγωγή."Η έννοια του ήθους στη μουσική συνδέεται με την αντίληψη ότι η μουσική μπορεί να ασκεί επίδραση στην ψυχή του ανθρώπου.Σύμφωνα με τη θεωρία του ήθους, κάθε ερμηνευτική κίνηση κρύβει μια ανάλογη συναισθηματική αντίδραση κι αυτό χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη εργασία"


--------------------------------------------------------------------------------------------




                     "ΦΙΛΝΤΙΣΕΝΙΑ ΗΣΑΝ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΗΣ..."    ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΗΜΕΝΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ :
Έτσι τιτλοφορείται η 17η εργασία (cd)του μουσικοσυνθέτη κι ερμηνευτή Ανδρέα Α. Αρτέμη αποτέλεσμα των πετυχημένων και καλοστημένων παραστάσεων του, κατά την καλοκαιρινή περίοδο του 2014,Πύλη Βηθλεέμ Ηρακλείου Κρήτης,στο Θέατρο Τάλας και Μαρκιδείου Θεάτρου στην Πάφο.
Οι συμμετοχές όλων όσων επέλεξε ο ίδιος ο συνθέτης ,ερμηνευτών, Φωνητικού του συνόλου αλλά κι εξαίρετων ντόπιων μουσικών χρωματίζουν τα «φιλντισένια μάτια»της Παφίας γης με ηχοχρωματικές εντάσεις ποικιλόρυθμων αισθημάτων… Η Τέχνη γίνεται παιδαγωγός των λαών όταν η ίδια είναι αποτέλεσμα πνευματικού πολιτισμού. Πρέπει δηλαδή να υπάρχει ένας ενσυνείδητος πολιτισμός, για να υπάρξει και η παιδαγωγική σημασία της Τέχνης.Η πνευματική ζωή, στην οποία υπάγεται η τέχνη και της οποίας αυτή είναι ένα από τα πιο δυνατά εργαλεία, ισοδυναμεί με μια ανοδική κίνηση προς τα εμπρός. Είναι η ίδια η κίνηση της γνώσης. Αυτό το διαχρονικό αίσθημα του Ανδρέα Αρτέμη που ξέρει να αναπλάθεται σε ενεστώτα χρόνο είναι με την ίδια του την παρουσία και το ταλέντο του..αλλά και ο παρελθών χρόνος από την άλλη, που και τα δύο μαζί αυλακώνουν την μνήμη και την καρδιά μας. Τυχεροί όσοι ακολούθησαν,τραγουδιστές και μουσικοί σ’ αυτό το εξαιρετικής σημασία κάλεσμα του συνθέτη,που αποτέλεσμα είχε την δημιουργία της 17ης εργασίας του σε ψηφιακό δίσκο.


                   ----------------------------------------------------------------------------------------
                                                                               
                                                                         


                       ΘΕΛΕΙ Η ΛΗΘΗ ΝΑ ΚΟΙΜΑΤΑΙ ΟΛΟΓΥΜΝΗ  (Νυχτερινοί Μονόλογοι β΄)

           Η 18η στη σειρά (2016), δισκογραφική εργασία του μουσικοσυνθέτη κι ερμηνευτή                                                                         Ανδρέα Α. Αρτέμη, με τον τίτλο:
                   «Θέλει η Λήθη να Κοιμάται Ολόγυμνη», (Νυχτερινοί Μονόλογοι β’)
Πρόκειται για μελοποίηση είκοσι ποιημάτων μεσοπολεμικών (1930), Ελλαδιτών και Κυπρίων δημιουργών: Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, Μυρτιώτισσας, Θεοδόση Πιερίδη, Κώστα Ουράνη ,Μάνου Κράλη, Νίκου Σημηριώτη, Τεύκρου Ανθία ,Γαλάτειας Καζαντζάκη, Χριστόδουλου Γαλατόπουλου, Μαρίας Αγγελάκη, Βίκυς Ιατρίδου Κώστα Καρυωτάκη, Γιάννη Σκαρίμπα, και Μενέλαου Λουντέμη.
Η εργασία αυτή είναι η συνέχεια μελοποίησης μεσοπολεμικών ποιητών (μετά την έκδοση «Νυχτερινοί Μονόλογοι»(2001) και «Fontana Amorosa»(2002), που ο Ανδρέας Α. Αρτέμης παρουσίασε σε ψηφιακούς δίσκους αλλά και σε παραστάσεις του τα τελευταία τριάντα χρόνια, σε δημόσιους κι ιδιωτικούς χώρους στην Ελλάδα και Κύπρο.Τα τραγούδια ερμηνεύονται κυρίως από τον συνθέτη. Συμμετέχουν επίσης ερμηνευτικά:
Στάλω Παπαδοπούλου, Λουκία Αγαπίου, Αθηνά Χαραλαμπίδου  και σε ένα τραγούδι 
το Φωνητικό Σύνολο «Ηχώ», που αποτελείται από μαθητές του Συνθέτη.Η έκδοση αυτού του δίσκου γίνεται με αφορμή τα δεκαπέντε χρόνια του συνθέτη στη δισκογραφία.



























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου